Den har lige et par år på
bagen, fire faktisk, men hvad gør det: Det er ikke
hver dag, man tager hul på endnu en dag på kontoret
og efterfølgende kan konstatere, at kontoret var ret
unikt. Faktisk det eneste i verden. Det handler om
konceptbilen, Nissan e-NV200 Workspace.
Nissan e-NV200 Workspace er
ganske enkelt et fuld elektrificeret mobilt kontor.
En prototype, som efter at have været vist på
diverse motorshows er blevet sendt på Europa-turné,
hvor vi fik mulighed for, at gå lidt under huden på
den. Eller måske mere end noget andet: Blev animeret
til endnu engang, at formidle budskabet om at tænke
ud af boksen, når det gælder elektrisk,
miljøoptimeret mobilitet. El-drift på hjul giver
ganske enkelt mange muligheder, som man naturligvis
skal tænke anderledes for at udnytte.
Tomgang forbudt
I rigtig mange kommuner er
det i Danmark ikke tilladt, at holde en
forbrændingsmotor kørende i tomgang i mere end ét
minut. Nogle få steder er det lidt mere, men uanset
reglerne, er det ud fra et miljø synspunkt
uhensigtsmæssigt, at en forbrændingsmotor holdes
kørende.
Anderledes er det med en
elbil, for i en sådan kører motoren kun, når bilen
kører. Til gengæld kan batteriet både holde
temperaturen i bilen nede og give varme via fx en
varmepumpe, og så har man et mobilt kontor, som i
praksis kan benyttes uanset årstiden. Sådan er det
ikke med fx en ombygget autocamper eller en
specialindrettet bus med konventionel
forbrændingsmotor.
Derfor er konceptet bag
e-NV200 Workspace mere relevant end nogensinde. Den
viser, at en fornuftig og også ret fancy indretning
gør den brugbar til mange opgaver i marken. Som
bruger slipper man for, at skaffe elektricitet fra
elnettet, for man medbringer selv en anselig mængde
energi. Og det tankevækkende er, at det er minimalt,
hvad der skal bruges til alle de almindelige
kontor-funktioner i sammenligning med, hvad der
eksempelvis benyttes af energi til at køre.
Renlig løsning
Kan man spare en tur tilbage
til kontoret, sparer man med andre ord ikke bare
tid, men også energi. Samtidig forurener man i
sammenligning med konventionelle biler ikke mere end
de kilder gør, der producerer elektriciteten på og
til det offentlige elnet. Det er altså en ret renlig
løsning. Samtidig er den støjsvag, og støjforurening
er et andet af de forhold, der ødelægger rigtig
mange menneskers livskvalitet.
Bilen er fra 2016 og det ses
bl.a. på batteristørrelsen, som er på 24 kWh. I dag
har en e-NV200 et 40 kWh batteri. Og ideen, altså
konceptet, vil naturligvis ligeså let kunne
overføres til en aktuel bil. I kontor-afsnittet er
Workspace indrettet med designermøbler, men mon ikke
den store computerskærm vil være erstattet af en
bærbar computer – selvom det orange trådløse
tastatur følger trit med interiøret.
Kører som e-NV200
Fordi e-NV200 Workspace er
baseret på varebilsudgaven, læner køreegenskaberne
sig helt op ad en sådan. Det er nogen tid siden,
undertegnede sidst har kørt e-NV200, men så vidt
huskes afviger opsætningen af undervognen ikke
mærkbart fra konceptbilen.
e-NV200 er eksisterer i
serieproduktion både som varebil og som 7-personers
personbil til priser fra godt 320.000 kroner for
sidstnævnte. Hvis Workspace ville komme i
serieproduktion, hvad der er ret utænkeligt, for
mennesker kontorbehov er ligeså forskellige som de
opgaver, der skal løses og de, der skal løse dem,
ville prisen nok havne på omkring 350.000 kroner.
Men da vil man også have en
109-hestes elbil, 4,54 meter lang og 1,86 meter høj,
hvor motoren også leverer 254 Nm. Rækkevidden vil
iht. WLTP være 200 km – endda op til 300 km ved
bykørsel.
Vehicle to grid
Sidst men bestemt ikke
mindst: Workspace konceptbilen er højrestyret, for
Nissan har over en årrække haft et tæt samarbejde
med de myndigheder, der forvalter det britiske
elnet, The National Grid, som det hedder. En
kongstanke er den såkaldte ”Vehicle to Grid” idé,
hvor en elbil indgår som en del af elnettet.
Bilen lades op om natten,
hvor nettet er mindst belastet, om dagen kører man i
den og bruger den måske som kontor. Den strøm, man
har tilbage, når man kommer hjem, kan overføres fra
bilens batteri til bopælen elinstallation, hvor det
aflaster elforbruget til husholdningen i den
periode, først på aftenen, hvor de fleste
husholdninger er storforbrugere af elektricitet.
Siden, når belastningen er faldet, oplades bilen
over natten, og så er man næste morgen klar igen til
endnu en dag på kontoret.
|